onsdag 16 december 2009

Sova eller inte sova...

(Egyptisk gam)

... det ÄR frågan!

Återigen en sömnlös natt... la mig tidigt för att jag skulle upp redan halv sex imorse men tji fick jag när John Blund åter glömde bort mig! Ca 3 timmars sömn blev det inatt innan det var dags att stiga upp. Känns som om huvudet är fullt med gröt idag *suck*

Som jag ser det har jag två alternativ när det är läggdags:

1, Jag tar en Zopiklon
2, Jag försöker sova utan sömntabletter

Detta resulterar vanligtvis i två scenarion: (möjligtvis tre...)

1, Jag somnar ca 40-90 minuter efter att jag tagit Zopiklon och sover oftast djupt och drömlöst.

Nackdelen
med detta är att jag inte blir utvilad av denna sömnen, plus att jag får biverkningar. Så på morgonen är jag fruktansvärt trött, groggy och seg. Ibland märker jag inte av att mobilen ringer för att väcka mig utan stänger av den i sömnen och sover sedan vidare. Halva dagen kan jag sova om ingen väcker mig! Jag missar därmed skola och får inte heller något vettigt gjort här hemma eftersom det känns som att jag går i dimma hela dagen, inte förrän eftermiddag/kväll börjar jag piggna till. Bara för att inse att jag snart måste i säng igen >.<

Fördelen:
jag sover...

(Bearded vulture)

2, Ingen medicin, jag ligger vaken till halv 4-halv 5 innan jag somnar.

Nackdelen
är att jag endast får 2-4 timmars sömn innan jag måste upp till skolan, även om jag är trött när klockan ringer kan jag komma upp utan större svårigheter. Dessutom har jag ofta mardrömmar dessa nätter och vaknar med olustkänslor och ibland är jag väldigt rädd eller nervös.

Fördel:
jag vaknar av väckarklockan och kan gå upp även om jag knappast orkar med ens en halv dag i skolan sen. Känns ändå som att jag sover djupare dessa få timmar än jag gör på Zopiklon.

Så vad gör man? Struntar i sömnen och orkar därmed inte av skolan eller så sover man bort halva dagen och missar skolan ändå... Känns ganska värdelöst vilket som, om jag ska vara ärlig.

Men scenario nummer tre då? (kanske ni som orkar läsa undrar)

3, Tar en Zopiklon men ligger ändå vaken till halv4-halv 5... jodå det har oxå hänt!

************************************************
(Amerikansk svartgam)

Nu till något helt annat...

Var på MR idag, kvart över 7 på morgonen! Okristligt tidigt enligt mig ;)
Tycker det är lite läskigt men det stora maskinen och det höga ljudet och vetskapen om att jag sabbar allting om jag rör på mig. Var på vippen att få panik ett par gånger men lyckades hålla tillbaka de otäcka känslorna. "Vi hoppas kunna ge svar innan jul" meddelade röntgen-syrran när hon lotsade ut mig igen. Fast redan kl 2 idag ringde min läkare och berättade att han fått resultatet! Ibland kan dom alltså vara snabba, wohoo :)

MR visade på en ruptur i menisken, medialt. Alltså en skada på insidan av knät. Vad som ska göras åt detta får jag diskutera med en ortoped och har därmed fått en remiss dit, undrar om hur länge jag behöver vänta på den läkartiden?? Antingen är skadan såpass att det går att fixa med enbart sjukgymnastik och smärtstillande, annars är det op som gäller. Vid op finns tre möjliga alternativ beroende på hur skadan ser ut, sy ihop skadan (med suturer eller pilar), ta bort den skadade delen eller ta bort hela menisken. Alla dessa alternativ har långa återhämtningsperioder, från 3-4 månader upp till ett år!

Som jag känner nu så får de göra precis vad f*n de vill med knät bara jag slipper ha så ONT! Dessutom vill jag helst inte att det påverkar min praktik under våren alltför negativt, så att jag kan genomföra den ändå.

Nu blev det återigen ett väldigt långt inlägg men det är riktigt skönt att få alla funderingar ur systemet... långt inlägg innebär ju även att jag måste hitta många fina gambilder så att min sambo orkar läsa allt mitt dravel haha. Tror nog att det får bli tre stycken idag ;) Tack gubben för att du står ut med mig och för att du gick upp i ottan för att hålla mig i tassen idag!

Älskar dig <3>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar