lördag 5 december 2009

Sömnlösheten tär...

(kungsgam)

Klockan är strax 4 och jag har inte sovit en blund... Tredje natten denna vecka som John Blund vägrar besöka mig, undra om han e sur? Tur jag har min söta kompis Zopiklon till de nätter när det är skola dagen efter >.<

Var hos "dr Wally" igen idag och han verkade vara ganska bekymrad över min brist på sömn och skulle konsultera med överläkaren på psyk om alternativa mediciner. Han vill nämligen inte att jag tar Zopiklon eftersom den påverkar huvudet negativt, man kan få minnesluckor och tappa koncentration bland annat vilket inte är en höjdare när man läser till sjuksköterska och behöver vara alert. Trots allt arbetar vi ju med människors liv och även om vi studenter inte har det yttersta ansvaret för patienterna vi möter så skulle det ju vara fruktansvärt om jag begår misstag på praktiken pga min medicin. Det kan ju trots allt få katastrofala följder och jag kan förlora möjligheten att få min legitimation.

Så vad gör man? Utan sömn kan jag ju inte heller vara! Är i alla fall glad över att "dr. Wally" är så noggrann med hur min medicin påverkar mig som framtida ssk. För hur lycklig blir jag om jag får sova men inte kan fortsätta mina studier?

Den nya medicin som nu övervägs innehåller det naturliga hormon som normalt styr sömnrytmen i kroppen, nämligen melatonin. I USA har det gjorts mycket forskning kring denna medicin med goda resultat men i Sverige är man fortfarande restriktiv, det finns inte så många läkare som känner till medicinen och ännu färre som har använt sig av den. I FASS hittar man den under namnet Circadin, och när man läser om tabletten verkar det som vilken insomningstablett som helst. Undantaget är väl att man tar denna tablett som en behandlig, varje dag i max 3 veckor medan de andra sömntabletter jag stött på tidigare tas vid behov.

Hmm får väl se vad som händer med sömnen, "dr Wally" föreslog även KBT (kognitiv beteende terapi) problemet här är att endast två personer på psyk är utbildade för detta och väntetiden är LÅÅÅNG... Alternativet är att köpa KBT-programet och jobba med det på egen hand, och givetvis så är det INTE gratis! ca 1500:- får jag betala för det om jag vill ha en psykologkontakt under tiden jag jobbar med programmet... Utan personlig psykologkontakt kostar programmet "bara" 600:- för 12 veckor... Vilken student har råd med det? Jaha ja, då va klockan halv 5 *piip*. Dags att gå upp om sisådär 5 timmar, YAY!

Önskelist till TOMTEN!
1, John blunds påse med sömnpulver!

2 kommentarer:

  1. Hej vännen, Jag köpte en bok i London I can make you sleep med en CD där det är hypnos. Han har skrivit många böcker vör många problem där han har en CD med. Än så länge har jag inte lyssnat på den, men jag läser den och den är mycket bra.

    kramar i massor till dig

    SvaraRadera