fredag 12 november 2010

Dags för förändring!

Nu måste något göras för att förändra mitt mående och värk! Jag angriper från flera håll samtidigt för jag tror att det är så man måste göra när man har en så komplex sjukdom som fibromyalgi. Ifall jag gör rätt val eller går rätt väg får visa sig men någonstans måste man börja och jag tror att det viktigaste är att fortsätta kämpa och försöka hitta lösningar!

Läkemedel - Träffade en psykolog för ett par veckor sedan som träffat många fibropatienter. Vi hade en mycket givande diskussion. Precis som mig så tror inte han på att behandla fibromyalgi med enbart läkemedel men att läkemedel kan hjälpa till. Jag fick tillägg på medicinen med Lyrica. Har provat Lyrica tidigare men då har det inte gett så stora resultat, nu provar vi med kombinationen av Lyrica och Cymbalta. Han menade även att livssituationen måste granskas och förändras. Han poängterade starkt att min sambo måste ta mer ansvar för städningen så att jag ska kunna slappna av lite och kunna fokusera på studierna. Detta har min sambo tagit till sig och han blir bättre och bättre på detta. Är så stolt över honom!

Det finns även en ny studie som vi tittar på tillsammans med min husläkare där man har behandlat fibropatienter med en kombo av Trombyl och Omega 3. Detta har tydligen visat ge resultat på framförallt tröttheten och koncentrationen. Är mycket intresserad av att granska denna studie närmare och prova denna behandling.

Smärtterapi - Har fått en remiss till en smärtkurs som företaget Adaptus Rehab ger. Jag tror på deras behandlingsfilosofi och har stort hopp till att detta kan skapa stora förändringar i mitt liv och mående. Idag ska jag dit för första gången och träffa en sjukgymnast. Ska bli oerhört spännande att se hur detta går!

KRIS-centrum - Kvinnors rätt i samhället träffar kvinnor som utsatts för våld eller brott. Vill inte gå in på direkt varför jag valt att kontakta dem i nuläget men det rör sig om ett gammalt förhållande som fortfarande påverkar mig. Därför hoppas jag att deras hjälp kan hjälpa mig att gå vidare med mitt nuvarande liv och lämna det gamla bakom mig. Har träffat min handläggare en gång än så länge och vi har flera möten inbokade. Har stort förtroende för KRIS och de gör ett fantastiskt jobb!

Jag återkommer med resultat efterhand :)
Håll tummarna för mig och mitt "nya" liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar