lördag 9 januari 2010

Sova, inte sova, sova, inte...


Blir snart besatt av min sömn eller snarare bristen därav. I natt sov jag inte alls! Lyckligtvis fick jag nästan tre timmars sömn mitt på dagen istället, bortsett från när mamma ringde och väckte mig och två toabesök >.< (måste ha världens minsta blåsa). Var på akuten igår kväll. Värken i knät bara förvärrades och jag pratade med sjukvårdsupplysningen för att få råd om vad jag skulle ta mig till. "Åk till närakuten" blev svaret, så då gjorde vi det. Även om förhoppningarna inte var stora att de skulle göra något vettigt.

2,5 halv timme, ett röntgenbesök, en allmänläkare, en ortoped senare... var vi på väg hem igen. Röntgen visade inget, vilket jag redan visste eftersom det är menisken det är fel på och mjukdelar syns inte på en slätröntgen. Allmänläkaren ville att jag skulle träffa ortopeden och ringde jouren. Över till andra sidan av akuten och en ny fin säng att ligga och vänta i. Ortopeden kände, drog och klämde och tyckte ju att det inte var bra att jag hade så ont... men eftersom jag väntar på remiss till ortopediska kliniken i hässleholm ansåg han att det kunde vänta tills dess. En akut op tyckte han var onödigt! Bad istället om smärtstillande då och berättade vad jag hade hemma redan som inte gjorde större nytta (tramadol, diklofenak). "Ja, starkare än tramadol ska du ju inte ta." fick jag till svar. Hans åsikt var alltså att jag redan hade adekvat smärtlindring och vi fick åka hem. Visst är det väl toppen med läkare som vet precis hur ont man har och vad man behöver ta för att lindra den smärtan? *ironisk* Det enda positiva med 2,5 halvtimme på akuten en fredag och 300:- fattigare är att han "lovade" att se till att remissen skulle behandlas så fort som möjligt, YAY! Det kan ändå ta ca 1-3 månader innan jag får en läkartid tillade han innan vi gick. Yippiie, ett par sömnlösa månader till, tänk så mycket jag kommer att hinna virka om nätterna >.<

Nu får jag väl halta ut i köket och fixa käk. Sambon är grinig på mig idag av nån anledning så han bestämde sig för att endast laga mat till sig själv. Jag blir så lycklig över att allt i mitt liv verkar gå så himla j***a smidigt just nu!

Mmm just det en sak till, fick veta igår att jag nu missat så pass mycket i skolan att jag inte kommer att få göra sluttentamen för denna kursen nu. Jag måste istället vänta och läsa om de delar jag missat samt göra omtentamen senare i vår tillsammans med de som läser termin 2 nu. Det innebär att detta hamnar mitt i sista perioden av min praktik, som sagt... jag är SÅ lycklig just nu...

3 kommentarer:

  1. Tråkigt för dig vännen, med både skola sömn och framför allt att du var tvungen att fixa käk själv ;)

    Jag hoppas ditt mående kan bli bättre så du kan klara praktik OCH den "lilla" tentan du måste göra då.

    kramkram

    SvaraRadera
  2. Hej Läste om din värk och att du har Tramadol, jag fick tipset att ta en tramadol och 2 alvedon av en läkare när jag blev opererad det skulle jag ta mot värken fick inget annat med mej hem jag har också tramadol som inte hjälper men dom funkar mycket bättre ihop med alvedon. Ett tips som jag hoppas kan hjälpa dej, finns inget värre när man inte får sova. Krya på dej.

    SvaraRadera
  3. Den rekomendationen har maken oxå fått.

    kramkram

    SvaraRadera