lördag 25 juni 2011

Fy F-N för FK!!

Jag ville inte ens bli sjukskriven över sommaren men blev övertalad av läkare/terapeut samt arbetscoachen. De försäkrade mig om att jag inte skulle få problem med försäkringskassan för nu hade jag en gedigen journal samt experter bakom beslutet som skulle göra det svårt för FK att säg nej till ersättning.

Jag var fortfarande inte övertygad men när min arbetscoach sa att han skulle ordna ett personligt möte med min handläggare på FK så sa jag ok.

Har tidigare bloggat om hur positivt överraskad jag var över mötet med FK, hur trevlig handläggaren var och att det inte skulle vara några problem att få ersättning över sommaren.

I förrgår (dagen innan midsommarafton) ringer min handläggare och berättar att jag blivit nekad ersättning! Jag förstod först inte vad hon sa, hur kunde detta ske? Tydligen hade hon gett mig felaktig information och nu kunde inte FK godkänna mitt ärende.

Låt oss gå tillbaka till mötet vi hade, flera gånger gav jag uttryck för min oro att bli utan ersättning för sommaren eftersom jag blivit det året innan och skulder från den sommaren betalar jag fortfarande av. Jag kunde inte låta det hända igen. Planen för min del var att plugga över sommaren och detta berättade jag för handläggaren, jag ville veta hur jag skulle göra med mina sommarkurser som jag kommit in på. Jag fick veta att jag skulle tacka nej till kurserna och inte söka CSN för perioden, därför gjorde jag inte det.

Nu säger FK att eftersom jag inte har ett avtalat arbete för sommaren och därmed ingen förlorad inkomst att få ersättning för så får jag ingen utbetalning! Skulle jag studerat så skulle jag också sökt CSN för då hade jag fått ersättning från CSN!

Så jag frågade min handläggare: "Jag hade alltså fått min ersättning om jag INTE gjort som du sa till mig?" FK: "Ja, så kan man ju se det, men jag tar fullt ansvar för det och ber om ursäkt. Jag visste inte hur reglerna var för just detta."
Jag: "Din ursäkt betalar inte mina räkningar!"
FK: "Nej, jag är ledsen för det som hänt, men det finns inget mer jag kan göra åt det här nu"

Hur SJUKT är detta? Förra sommaren nekades jag ersättning för att mitt sjukintyg inte var bra nog för FK:s läkare och i år nekas jag ersättning för att min handläggare säger åt mig att göra just det som kommer att få mig nekad ersättning igen!! Varför räcker det inte att man är sjuk och har läkarintyg?? Varför ska det vara så J-VLA svårt att få ut den ersättning man har rätt till??

FK förstörde därmed min midsommar! Jag mådde så dåligt att jag orkade inte åka någonstans, så jag satt ensam hemma (sambon jobbade) och mådde skit...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Fy f-n, så kan man inte behandla folk, tycker att du ska överklaga om du kan och orkar. Men det verkar som att man måste vara död innan man kan få ersättning från FK. Helt sjuka regler.
    Ha det så bra du kan.

    SvaraRadera
  2. Känner tyvärr igen det hela allt för väl :( Har en nära vän till familjen som har arbetat på försäkringskassan och slutade för att reglerna är sjukt svåra att arbeta med och tyvärr väldigt mycket av personalen e lätt sagt inkompetenta i sitt arbete. Hon såg en hel del hårresande saker under tiden hon arbetade där och så fort något gick snett så använde dom regelverket som skydd istället för att försöka hjälpa sina "fall" Just pga detta fixade hon inte att fortsätta arbeta där, Hon gjorde ju sin utbildning och tog jobbet för att kunna hjälpa och inte göra livet jävligare för folk men så e dagens sverige :( Man måste tyvärr vara fullt frisk för att orka vara sjuk med all byråkrati i dag. "Dom" verkar inte fatta att man inte orkar med allt sånt här idiotiskt när man inte är frisk. Håller tummarna att det löser sig på något sätt för dig. Stå på dig! du har dina rättigheter!
    Kramar från en reumatiker som lever med en mor med fibromylagi dagligen.

    SvaraRadera