lördag 18 juni 2011

Dax för förändring!

Stora saker är på gång och jag hoppas uppnå stora effekter med relativt små förändringar. Jag har nyligen tagit beslutet att inte gå tillbaka till skolan till hösten, istället ska jag söka jobba som undersköterska på antingen vårdcentral eller centralsjukhuset. Anledningen till detta beslut är dels för att jag vill komma ut i arbetslivet och få erfarenhet och dels för att snabbar rätta till vår ekonomi så vi kan börja bygga en stabil grund för framtiden. Som jag ser det så kan jag alltid gå tillbaka till min utbildning och ta min examen men det är nu en framtid ska byggas upp tillsammans med min sambo och då är det mer logiskt för mig att börja jobba igen.

Jag förväntar mig inte att kunna hoppa på en heltidstjänst på en gång men förhoppningen är att klara minst halvtid och sedan kunna utöka det efterhand som jag mår bättre. En del i att förbereda mig inför arbetslivet igen är att börja äta hälsosammare samt börja träna. Jag har beslutat mig för en del punkter som jag har förhoppning om att kunna genomföra. Dessa förändringar kommer på sikt att leda till att jag blir piggare, får ett mer stabilt humör, samt går ner i vikt vilket i sin tur kommer att ge mig mer energi.


Förändringar som SKA genomföras är:

  • Nikotinstopp! (har 1,5 flaska kvar av nikotinsprej. Får INTE köpa fler!)
  • Stopp för energidricka (jag förstör för mig själv genom att dricka dem)
  • Minska godis (jag återgår till lördagsgodis! Inget godis på vardagar)
  • Minska cola (detta är den svåraste punkten, ska försöka dricka vartannat glas saft)
  • Äta mer frukt och grönsaker
  • Mindre "dåliga" kolhydrater och satsa på mer fiber
  • Äta vitamintillskott - framförallt mineraler, folsyra, järn och B12
  • Gå minst 15 min på gåbandet varje dag (undantag om jag gått mycket under dagen redan)
Motivationen är stark så jag tvekar inte om att lyckas med detta! Jag räknar med att det kommer att bli svårt och stundtals väldigt jobbigt, antagligen kommer det även bli en del bakslag men det är bara att ta sig upp igen och fortsätta!

En knapp vecka har gått sedan jag försiktigt började med mina förändringar och hittills har det gått helt ok. Energidrickan är borta helt och jag har bara druckit 2 koppar cappuccino den senaste veckan. Godis är i stort sett obefintligt, några tabletter mentos har det blivit. Istället har jag ätit melon. Har ätit grönsaker till varje måltid och även gjort en del sallader till maten. Äter bulgur istället för ris och pasta, köpte fiberrikt morotsbröd att äta till frukost. Tar mina vitaminer var dag :) Har inte riktigt kommit igång med gåbandet dock, men har å andra sidan varit iväg till stranden och gått en del turer på stan samt ner till affären.

Så det har varit en ok mjukstart, nästa vecka blir jag tuffare mot mig själv och kräver lite mer :D Återkommer med uppdateringar och resultat (ska nämligen börja väga mig varje vecka också...)

Håll tummarna för mig!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Lycka till med ditt nya liv. Hoppas det går bra.
    Har själv fibromyalgi och vet vad det innebär. Det är inte alltid så lätt, man får ta en dag i taget så brukar det mesta ordna sig.
    Trevlig midsommar.

    SvaraRadera