lördag 14 maj 2011

Floating och KBT

I torsdags var det dags för floating för första gången. Var lite nervös och spänd inför att stängas in i en beckmörk låda med vatten i en timme men det gick faktiskt bättre än förväntat. "lådan" var större än jag trodde så blev inte lika instängt som jag trodde och även om det var beckmörkt så kom en liten strimma ljus från locket så jag såg vart utgången fanns.

De första minutrarna var dock lite jobbiga, fick kämpa lite för att inte få panik utan slappna av och njuta av situationen istället. Därefter gick det mycket lättare. Var en härlig känsla att flyta därinne och även om strömmen råkade gå mitt i alltihop så fick jag en positiv upplevelse i slutändan.

Kroppen kändes avslappnad och mjuk efteråt, var faktiskt nästintill smärtfri ända fram till kvällen! Nu hoppas jag kunna utnyttja nästa floating ännu mer och få ut mer utav den. På onsdag nästa vecka ska jag dit igen och då kommer jag även att prova på infraröd bastu innan floatingen, det ser jag fram emot :)

Är en hel del som händer nästa vecka förutom floating på onsdag så är det även avstämningsmöte med adaptus. På torsdag är det möte med FK (på adaptus) och på fredag är det dags för samtal nr 3 med KBT-terapeuten (också på adaptus). Tror det blir många koppar kaffe från automaten på adaptus nästa vecka, haha!

Igår var det andra samtalet i KBT-behandlingen. Jag berättade om min barndom och uppväxt. Eftersom det är något jag blivit van att prata om så var det som att läsa innantill och mer informera terapeuten än att komma fram till något nytt. Kom fram till studenten från Norrköpings floristgymnasium 2005 och ska fortsätta därifrån nästa samtal. Då kommer dock en period som blir betydligt jobbigare att prata om, den med min förre detta sambo. Den perioden har jag inte diskuterat direkt tidigare och det känns fortfarande väldigt jobbigt att tänka på det som hände.

Kanske tar jag mod till mig och skriver om det här på bloggen under veckan så jag får vänja mig lite vid att berätta den historien innan nästa KBT-möte.

Har börjat skriva sömndagbok också för att se hur jag egentligen sover, klicka på fliken ovanför detta inlägg så hittar ni den. Idag ska jag varva min virkning med att diska och vika tvätt, hoppas jag orkar med allt det jag vill få gjort idag.

2 kommentarer:

  1. Hej! Var kan man testa floating och vad kostar det?

    SvaraRadera
  2. Hejsan
    På floatingförbundets hemsida hittar du floating nära dig! http://www.floatingforbundet.se/

    Eftersom jag är med i en studie där man tittar på fibro och floating så har jag fått ett specialpris på 400:- för 3 tillfällen. I vanliga fall tror jag det kostar 250:-/tillfälle. Priser kan såklart vara olika för olika delar i landet, så ring och kolla med dem som finns där du bor.

    SvaraRadera