fredag 15 april 2011

Plötsligt så händer det!

Ni vet när det där nästintill omöjliga händer i triss-reklamen? Nu var turen min och inte bara n gång utan två!!

Fast först vill jag berätta om vad som hänt sen mitt förra inlägg och jag börjar med att tacka alla som gett mig stöd efter att ha läst det jag skrev. Det värmde oerhört mycket att få höra er omtanke och jag behövde verkligen det!

Det dröjde nästan ett dygn efter bråket innan vi hade en diskussion om vad som hänt. Oftast vill jag helst prata ut om saker så fort som möjligt men i detta fall så behövde jag få låta det som hänt sjunka in. För mig var detta inte ett vanligt bråk utan mycket mer än så och jag ville vara säker på hur jag ville hantera situationen innan jag gav mig in i en ny diskussion. Jag är glad att jag avvaktade för jag kunde föra fram det jag ville ha sagt utan att brista ut i gråt och jag var väldigt saklig och bestämd. Jag förklarade för honom att jag inte tänkte tolerera att bli behandlad så igen och krävde en förklaring på det han hade sagt. Jag berättade även att det han sagt fått mig att må fruktansvärt dåligt och att jag inte skulle komma över det på ett bra tag. Jag hade väl hoppats på en ursäkt, att han inte menat det ha sagt men den kom aldrig. Däremot lyssnade han på det jag sa utan att avbryta och jag märkte att mina ord fick honom att tänka till. Han höll med om att det han sagt och gjort inte var respektfullt och kanske ångrade han sig lite när han förstod hur illa hans ord hade gjort mig. Det får jag väl kanske aldrig veta säkert, min sambo är nämligen om möjligt mer envis än jag och han anser att man inte ska be om ursäkt för saker man säger. För man ska nämligen inte säga saker man inte menar och menar man det man säger så behöver man inte be om ursäkt för det man sagt. Jag förstår principen i den teorin men menar att man kan ju be om ursäkt för vad man åstadkommit med sina ord även om det man sagt var något man menade, det koncepten förstår dock min sambo inte alls.

Känns som om vårt förhållande tagit en viktig vändning i och med bråket men framför allt efter diskussionen efteråt. Det krävdes att jag bestämt sa ifrån att jag krävde en förändring i hur han behandlat mig de senaste månaderna (i stort sett sen han började jobba natt i december). Hans förklaring var att han känt sig frustrerad över att det skett så många förändringar på en gång. Han började jobbat natt efter 2 års studier och sen 1 års arbetslöshet, min värk blev betydligt sämre på kort tid och han blev därmed tvungen att ta mer ansvar här hemma. Det rättfärdigar såklart inte på något sätt hur han har betett sig men jag är glad över att han öppnade upp och delade med sig. Han har dessutom haft bekymmer från hemmaplan också att tampas med så jag förstår att han haft det kämpigt pch jag bad honom återigen att gå och pratat med någon om det. Känns som om han börjar bli mer mottaglig för den idén nu och jag hoppas verkligen att han tar itu med det för jag vet att han behöver det och jag vill verkligen inte tjata på honom om det.

Sen diskussionen har fått tillbaka den man jag haft tidigare, nämligen han som är omtänksam, glad och hjälpsam. Han har till och med erbjudit sig vid några tillfällen att massera mig och även frågat om han kan underlätta för mig på något sätt eller hjälpa mig med något. Jag hoppas innerligt att denna attitydförändring håller i sig för jag vill verkligen inte förlora det vi har, för när det är bra så är det underbart!

Men nu släpper vi det trista och går över till nått betydligt mer positivt! Har blivit tilldelat ett ekonomiskt bidrag som jag sökte från en stiftelse tidigare i år på 5.000:- Pengarna ska användas till hälsa och rekreation :D Trodde aldrig att jag skulle få det så känns så fantastiskt att jag har möjlighet att lägga pengar på att bara må bra! Har valt att fördela hälften av pengarna på fysisk hälsa i form av hjälpmedel, massageolja, en riktigt bra kudde, knäskydd, nackskydd, ryggskydd, strumpor som ska förebygga kramper osv. Den andra hälften av pengarna går till psykisk hälsa, tyger till nya symaskinen, tillbehör till mitt virkande, nya visitkort, tidningsprenumeration, böcker, vårjacka, sportbikini till vattengympan med mera. Tycker jag har gjort genomtänkta val så förhoppningsvis kommer jag att må bättre framöver.

Den andra glädjande nyheten kan jag tyvärr inte avslöja så mycket om i nuläget men det känns väldigt positivt och stort! Jag kan säga så mycket att jag är inte gravid men nästintill lika roligt och har med min virkning att göra ;) Berättar mer sen när fler detaljer är klara!

Nu ska jag försöka mjuka upp mina ömmande muskler med lite stretching och sen massera mina muskelknutor så att värken släpper något. Förhoppningsvis får jag sova inatt, bara blivit ca 3 timmar per dygn nu de senaste tre dygnen så känner mig riktigt sliten och trött. Tär enormt på psyket att vara ordentligt trött men ändå inte kunna sova pga svår värk. Som tur är får jag lite besök av världens bästa Cattis lite då och då så jag får skratta i några timmar och glömma bort sjukdomen en stund. Hon höll mig på bra humör hela kvällen igår och kommer igen imorgon! Är verkligen lyckligt lottad som får ha henne i mitt liv, hon är sannerligen en underbar människa med ett enormt stort hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar